data-srcset

Weekendowy wyjazd Na Ślężę

Mając nareszcie wolną chwilę nareszcie mogliśmy rozpocząć sezon wyjazdów na górskie wycieczki. W tym roku rozpoczynamy od Ślęży.

Długo czekaliśmy na dzień, w którym będziemy mogli w końcu rozpocząć sezon wypraw na górskie szlaki. I nareszcie się doczekaliśmy, weekend majowy był do tego świetną okazją. Nie namyślając się długo, z samego rana spakowaliśmy plecaki i ruszyliśmy w podróż. Nasz cel – Sobótka pod Wrocławiem.

Droga do Sobótki zajęła nam około 40 minut, jadąc kawałek autostradą A4 a następnie zjeżdżając na węźle Pietrzykowice na drogę krajową DK35, dojechaliśmy prosto do celu naszej podróży. Na miejscu zostawiliśmy samochód na parkingu pod Wieżycą ( parking płatny ) i zaczęliśmy przygotowania do wejścia na szczyt Ślęży.

Początek wędrówki to około kilometr asfaltowej drogi od parkingu pod Wieżycą do Domu Turysty pod Wieżycą. Nie jest to najprzyjemniejsza część wycieczki – trasa prowadzi po asfaltowej drodze, aczkolwiek nie ma możliwości wjazdu i zaparkowania samochodu pod samym Domem Turysty (ryzykujemy mandat, zakaz wjazdu). Dlatego ten odcinek musieliśmy niestety przejść pieszo.

Parking pod Wieżycą
Dom Turysty pod Wieżycą

Kiedy dojdziemy już do Domu Turysty, rozpoczyna się właściwy szlak na sam szczyt Ślęży. W tym miejscu mamy do wyboru dwa kolory szlaku: szlak czarny i szlak żółty.

Szlak czarny jest bardzo łatwy z łagodnym podejściem i łączy się ze szlakiem czerwonym w połowie drogi na szczyt. Podążając tym szlakiem ominiemy jednak jedną z atrakcji na trasie podejścia, jaką jest sama Wieżyca i zlokalizowany na niej punkt widokowy. Szlak żółty jest trochę trudniejszy, z ostrzejszym początkowym podejściem jednak w nagrodę otrzymujemy możliwość wejścia na punkt widokowy na Wieżycy.

My zdecydowaliśmy się na szlak żółty, który potraktowaliśmy jako rozgrzewkę na początek tegorocznej przygody z górami.

Początek żółtego szlaku
Podejście na szlaku żółtym

Na odcinku szlaku żółtego, aż do samej Wieżycy możecie poczuć trochę górskiego klimatu. Panuje tam cisza i spokój, spotkacie tam mniej turystów niż na alternatywnym szlaku czarnym. Po około 700 metrach wędrówki dotarliśmy na Wieżycę i błędem byłoby nie skorzystać z punktu widokowego, który na szczęście był czynny – widoki były naprawdę wspaniałe.

Po chwili odpoczynku i podziwianiu widoków ruszyliśmy w dalszą drogę. Kolejne 1200 metrów drogi żółtym szlakiem to łagodny spacer pośród drzew, teren jest dość płaski i nie ma na trasie gwałtownych podejść. Po pokonaniu tego odcinka doszliśmy do skrzyżowania szlaków żółtego
i czerwonego, przy którym znajduje się drewniana wiata. W tym miejscu postanowiliśmy chwilę odpocząć, ponieważ przed nami rozpoczynała się druga, ostrzejsza część podejścia na Ślężę.

Wiata na skrzyżowaniu szlaków
Widok na wiatę od skrzyżowania

Od tego miejsca ruszyliśmy w dalszą drogę połączonymi szlakami żółtym i czerwonym, które prowadzą już na sam szczyt. Odcinek ten pokonaliśmy w około godzinę, po drodze mając możliwość jeszcze jednego odpoczynku na Rozdrożu pod Kamiennym Krzyżem. Na szczyt Ślęży dotarliśmy po około dwóch i pół godzinie. I nie zawiedliśmy się!

Na szczycie znajduje się Dom Turysty PTTK, jest dużo miejsc do odpoczynku na trawie lub
na ławeczkach wbudowanych w murek, są wiaty oraz miejsca na rozpalenie ogniska i upieczenia kiełbasek. Znajduje się tam również Kościół pw. Najświętszej Marii Panny oraz wieża radiowo telewizyjna. Ze szczytu można również podziwiać widoki na Równinę Świdnicką i przy pięknej pogodzie widać nawet Jezioro Mietkowskie.

Czas na odpoczynek przy ognisku
Widok z platformy widokowej na szczycie Ślęży
Miejsce na ognisko na szczycie Ślęży
Dom Turysty PTTK i rzeźba na szczycie Ślęży

Cała droga na szczyt to przyjemne i ciekawe doświadczenie, spotkacie tam wielu turystów, wiele miejsc do odpoczynku. My spędziliśmy na szczycie około dwóch godzin, ciesząc się panującym tam klimatem i podziwiając widoki.

Podsumowując – Ślęża to idealny cel wyjazdu, jeżeli chcecie rozpocząć swoją przygodę z górami, lub poszukujecie miejsca na ciekawą i niezbyt męczącą wędrówkę.

Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej na temat samej Ślęży i prowadzących na jej szczyt szlaków, zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem dostępnym w sekcji Nasze propozycje – Popularne Szlaki. Znajdziecie tam szczegółowe informacje na temat stopnia trudności poszczególnych szlaków, jak odpowiednio przygotować się do wejścia na szczyt oraz szczegółową mapę.

Artykuł o Ślęży: (kliknij tutaj)

Nasze Propozycje: (kliknij tutaj)