Artykuł sponsorowany

Dochodzenie odszkodowania od linii lotniczych – jak to zrobić?

Linie lotnicze – zwłaszcza te określanie mianem „tanich” – nierzadko testują cierpliwość swoich klientów. Odwoływane w ostatniej chwili loty, kilkunastogodzinne opóźnienia czy tzw. „overbooking”, a więc sprzedaż większej ilości biletów na rejs, aniżeli miejsc w samolocie, potrafią zamienić każdą podróż w koszmar. W poniższym poradniku wyjaśniamy, co zrobić, aby linie lotnicze wypłaciły nam odszkodowanie za powyższe niedogodności. 

Ustal, czy należy ci się odszkodowanie – przeczytaj Rozporządzenie 261/2004

Jeżeli wykupiłeś bilet na lot w ramach Unii Europejskiej (tj. twoje lotnisko początkowe lub końcowe znajdowało się w państwie należącym do Unii), który został opóźniony lub odwołany, powinieneś zapoznać się z treścią Rozporządzenia 261/2004  z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Jest to akt wspólnotowy regulujący kwestię dochodzenia rekompensaty oraz innych praw pasażerów, w przypadku lotów opóźnionych i odwołanych. 

Czy Twój lot był opóźniony o więcej niż 3 godziny? A może odwołany na krócej niż 14 dni przed planowanym wylotem? W takim przypadku Rozporządzenie stanowi, ze przysługuje ci w szczególności prawo do dochodzenia odszkodowania, w wysokości odpowiednio:

– 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1 500 kilometrów;

– 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów;

– 600 EUR dla wszystkich innych lotów niż loty powyżej. 

Dodatkowo, jeżeli poniosłeś w związku z tym dodatkowe koszty, Rozporządzenie daje ci możliwość starania się o ich zwrot. Jeżeli Twój lot został odwołany, a linia nie zapewniła alternatywnego sposobu podróży, przysługuje ci również zwrot opłaty, którą uiściłeś za bilet. Jeżeli poniosłeś jakąkolwiek szkodę wynikłą z opóźnienia lub odwołania lotu, możesz dochodzić także dalszego odszkodowania na zasadach ogólnych. 

W przypadku, gdy dotknęła Cię odmowa przyjęcia na pokład, masz także prawo do wypłaty odszkodowania oraz prawo do zwrotu należności lub zmiany planu podróży i prawo do uzyskania opieki w postaci posiłku, zakwaterowania i możliwości skomunikowania się. 

Zgromadź dokumenty

Przed przystąpieniem do składania wniosku, przygotuj dokumentację potwierdzającą Twoje stanowisko we wniosku. Przede wszystkim zgromadź:

– bilet, kartę pokładową i numer rezerwacji lub lotu – będą stanowiły dowód na to, że byłeś pasażerem danego lotu i klientem danego przewoźnika lotniczego; pozwoli to także pracownikom linii na szybsze ustalenie, jakiego rejsu dotyczy wniosek;

– dokumenty potwierdzające opóźnienie lotu – mogą to być fotografie tablicy odlotów, lub wiadomości smsowe lub mailowe otrzymywanie od linii lotniczej;

– faktury oraz rachunki dokumentujące inne koszty, które poniosłeś w związku z odwołaniem lub opóźnieniem lotu (za taksówkę, za hotel, za posiłek etc.)

Jeżeli dotknął cię overbooking, zasady rekompensaty powinny zostać ustalone między Tobą, a linią lotniczą niezwłocznie i indywidualnie. Często spotykaną praktyką jest przyznanie podróżującym voucherów na kwoty nawet wyższe niż kwota odszkodowania z Rozporządzenia 261/2004.  

Poszukaj wsparcia specjalistów

Pomoc fachowców to pierwszy krok do skutecznego złożenia wniosku. Linie lotnicze – zwłaszcza te noszące miano „tanich”, w których opóźnienia, odwołania czy overbooking są na porządku dziennym – szukają sposób, aby pod byle pretekstem odrzucać wnioski o odszkodowania. Zasłaniają się „nadzwyczajnymi okolicznościami”, usterkami technicznymi, lub w taki sposób konstruują całą procedurę składania wniosku, aby była ona nieprzyjazna i odstraszająca konsumentów. Wykorzystują także nieobycie wielu klientów z przepisami oraz ich nieznajomość przysługujących im praw. 

Specjaliści od postępowań w sprawie odszkodowań lotniczych doskonale znają wszystkie sztuczki przewoźników lotniczych, ich argumenty, oraz metody. Znają jednak także przepisy prawa zarówno unijnego jak i krajowego, doskonale odnajdują się w orzecznictwie i wiedzą, w jaki sposób skutecznie złożyć wniosek, co zwiększa szanse na jego pozytywne rozpatrzenie. Bez względu na to, czy chcemy uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot WizzAir, Ryanair czy innej linii lotniczej, będą Twoim gwarantem, że wniosek został przygotowany w najlepszy sposób z możliwych. 

Przygotowanie wniosku

Przygotowanie wniosku to etap w którym należy opisać wszystkie okoliczności zdarzenia, na podstawie których dochodzimy odszkodowania. Wniosek ten składamy przewoźnikowi. W zależności od wybranych linii, sposób składania może się nieco różnić. Dla przykładu, WizzAir oraz Ryanair na swoich stronach internetowych udostępniają specjalne formularze reklamacyjne, za pośrednictwem których można napisać wniosek oraz załączyć dokumenty. Możliwe jest także pisemne skierowanie wniosku pocztą. Pamiętaj, aby podać numer konta, na który przewoźnik przeleje ci kwotę odszkodowania, jeżeli pozytywnie rozpatrzy Twój wniosek. 

Co do zasady, odpowiedź powinieneś otrzymać w ciągu 30 dni. 

Decyzja negatywna – co dalej?

W przypadku, gdy linia lotnicza odmówi Ci prawa do odszkodowania, możesz dochodzić swojego roszczenia na drodze sądowej. W takim przypadku pomoc wyspecjalizowanych prawników będzie nieodzowna. Pamiętaj, aby wybrać kancelarię specjalizującą się w postępowaniach o odszkodowania przeciwko liniom lotniczym. Warto także pamiętać, że wsparcia pasażerom udziela  Rzecznik Praw Pasażerów przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który pełni rolę mediatora pomiędzy pasażerem a przewoźnikiem. 

Podsumowanie

Dochodzenie odszkodowania od linii lotniczych w przypadku opóźnień lub odwołania lotu jest podstawowym prawem każdego podróżującego takim lotem. Wielu z nich jest jednak sparaliżowanych koniecznością konfrontacji z wielkim przedsiębiorstwem i z góry upatrują swojej porażki. Tymczasem, wiele takich postępowań – dzięki wsparciu i doświadczeniu fachowców, znających realia i przepisy – kończy się pomyślnie dla wnioskujących. Nie warto wahać się, tym bardziej, ze okres przedawnienia roszczeń wynosi tylko jeden rok. Jeśli i Ty podróżowałeś lotem, kwalifikującym się do wypłaty odszkodowania, już dzisiaj poszukaj specjalisty, który pomoże Ci je uzyskać.  

0 0 Głosy
Article Rating
Subskrybuj!
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze