Artykuł sponsorowany

Czy warto jeszcze studiować turystykę i hotelarstwo?

Turystyka i hotelarstwo to jedne z najszybciej rozwijających się sektorów gospodarki. Dlatego też studia na tym kierunku zapewniają wiele opcji kariery na całym świecie. Według dostępnych danych, w 2023 roku liczba podróży międzynarodowych wyniosła około 1,3 miliarda. Mało tego, według Światowej Rady Podróży i Turystyki (WTTC), wkład turystyki do światowej gospodarki w 2024 roku miał wynieść 10% globalnego PKB. Natomiast według danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), w 2022 roku liczba noclegów udzielonych turystom w Polsce wyniosła 90 milionów, co stanowiło wzrost o 43,2% w porównaniu do roku poprzedniego. Wszystko to pokazało, że studia na kierunku turystyka i hotelarstwo to doskonały wybór dla osób zainteresowanych podróżami, zarządzaniem oraz obsługą klienta. Jakie korzyści niesie za sobą ten kierunek? Sprawdźmy!

Globalne możliwości kariery

Jedną z największych zalet studiowania turystyki i hotelarstwa jest możliwość podjęcia pracy na całym świecie. Międzynarodowy charakter branży sprawia, że absolwenci mogą rozwijać swoją karierę w luksusowych hotelach, prestiżowych liniach lotniczych, biurach podróży czy organizacjach turystycznych.

Według raportu World Travel & Tourism Council (WTTC), w 2023 roku sektor turystyczny wygenerował około 380,000 miejsc pracy, przywracając prawie wszystkie miejsca pracy utracone podczas pandemii. 

Wszechstronność i różnorodność stanowisk

Turystyka i hotelarstwo to nie tylko praca w hotelach czy biurach podróży – absolwenci mogą rozwijać swoje kariery w wielu obszarach, takich jak:

  • zarządzanie hotelami i resortami – stanowiska menedżerskie wymagające umiejętności organizacyjnych i operacyjnych,
  • event management – organizacja wydarzeń, konferencji czy wesel,
  • turystyka zrównoważona – rosnąca gałąź związana z ekologicznymi i etycznymi aspektami podróżowania,
  • transport i linie lotnicze – praca w obsłudze lotniskowej, zarządzaniu rezerwacjami czy logistyce,
  • marketing i PR w branży turystycznej – promowanie miejsc i usług turystycznych w mediach.

Z takimi perspektywami zatrudnienia absolwenci mogą dopasować swoją ścieżkę kariery nie tylko do oczekiwań rynku. Mają realną szansę godzenia pracy z prywatnymi zainteresowaniami.

Stabilność zatrudnienia i konkurencyjne wynagrodzenie

Branża turystyczna, mimo przejściowych kryzysów (np. pandemia COVID-19), wykazuje silną zdolność do odbudowy i dalszego rozwoju. Dane UNWTO pokazują, że w 2023 roku międzynarodowy ruch turystyczny osiągnął poziom niemal 90% w porównaniu do roku poprzedniego.

Co więcej, według danych portalu Wynagrodzenia.pl, średnie zarobki w sektorze hotelarskim w Polsce plasują się na poziomie mediany 7 160 zł brutto. Inne źródła podają wartości w przedziale od 6000 zł brutto do 7000 zł brutto. Wynagrodzenie w międzynarodowych hotelach i luksusowych kurortach jest jeszcze bardziej konkurencyjne, szczególnie w krajach turystycznych, takich jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, USA czy Francja.

Rozwój umiejętności interpersonalnych i językowych

Branża turystyczna opiera się na kontakcie z ludźmi, dlatego studia na tym kierunku pomagają rozwijać kluczowe kompetencje interpersonalne, takie jak:

  • komunikacja i negocjacje – niezbędne w pracy z klientami oraz partnerami biznesowymi,
  • zarządzanie stresem i elastyczność – szczególnie istotne w środowisku hotelarskim,
  • praca zespołowa – ważna w wielokulturowych zespołach i międzynarodowych firmach.

Dodatkowo, studenci turystyki i hotelarstwa często mają możliwość nauki języków obcych. Znajomość angielskiego to podstawa, ale dodatkowe języki, takie jak hiszpański, niemiecki czy francuski, mogą otworzyć jeszcze więcej drzwi do kariery.

Dowiedz się, jak rozwinąć karierę w branży turystyki i hotelarstwa: https://vistulahospitality.edu.pl/kierunki-studiow/turystyka-i-hotelarstwo

Możliwość prowadzenia własnego biznesu

Studiowanie turystyki i hotelarstwa przygotowuje do pracy w korporacjach oraz daje solidne podstawy do założenia własnej działalności. Coraz więcej absolwentów decyduje się na otwarcie własnych obiektów noclegowych, biur podróży czy agencji eventowych.

W Polsce liczba małych hoteli i pensjonatów rośnie – według raportu GUS, w 2022 roku działało niemal 10 000 obiektów noclegowych, a sektor ten wykazuje tendencję wzrostową. Prowadzenie własnego biznesu w branży turystycznej daje dużą niezależność, możliwość rozwoju oraz atrakcyjne dochody.

Bibliografia:

1. https://eta-uk.pl/turystyka-miedzynarodowa-w-2024-r-przekroczy-poziom-sprzed-pandemii-mowi-unwto/, [dostęp: 3.03.2025 r.]

2. https://turystyka.rp.pl/popularne-trendy/art41109601-raport-jeden-z-10-dolarow-wydanych-na-swiecie-idzie-na-podroze, [dostęp: 3.03.2025 r.]

3. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/kultura-turystyka-sport/turystyka/wykorzystanie-turystycznych-obiektow-noclegowych-w-2022-roku,18,1.html, [dostęp: 3.03.2025 r.]

4. https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5494/18/1/1/wykorzystanie_turystycznych_obiektow_noclegowych_w_2022_r.pdf, [dostęp: 3.03.2025 r.]

5. https://www.travelandtourworld.pl/news/article/now-tourism-worth-over-a-trillion-sterling-says-wttc/, [dostęp: 3.03.2025 r.]

6. https://www.rynek-turystyczny.pl/artykul/40895/swiatowy-ruch-turystyczny-prawie-jak-przed-pandemia, [dostęp: 3.03.2025 r.]

7. https://wynagrodzenia.pl/moja-placa/ile-zarabia-manager-hotelu, [dostęp: 3.03.2025 r.]

8. https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5494/18/1/1/wykorzystanie_turystycznych_obiektow_noclegowych_w_2022_r.pdf, [dostęp: 3.03.2025 r.]

0 0 Głosy
Article Rating
Subskrybuj!
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze