Kolej Linowa na Kasprowy Wierch
Tatry,  Warto zwiedzić

Kolej linowa na Kasprowy Wierch. Ciekawa atrakcja w Zakopanem. Ceny biletów, przydatne informacje.

Trochę o Kolei Linowej na Kasprowy Wierch

Kolej Linowa na Kasprowy Wierch to całoroczna kolej linowa w Kuźnicach będąca jedną z największych atrakcji w Zakopanem. Każdego roku z jej usług korzystają dziesiątki tysięcy turystów odwiedzających Tatry. Kolej ta w całości przebiega przez teren Tatrzańskiego Parku Narodowego i jest to jedyna w Polsce kolej wysokogórska. Kolej linowa na Kasprowy Wierch działa przez cały rok z małymi przerwami na okres konserwacji. Operatorem kolei są Polskie Koleje Linowe S.A.

Przejazd koleją linową na Kasprowy Wierch zapewnia niezapomniane przeżycia. Dzięki zastosowaniu w wagonikach panoramicznych szyb turyści mogą podziwiać wspaniałą tatrzańską przyrodę. Z lotu ptaka widać tatrzańskie hale, lasy, granie i szczyty górskie a czasami uda się dostrzec kozice lub niedźwiedzia. Podróż koleją zaczyna się w Kuźnicach a kończy na górnej stacji, która zlokalizowana jest 25m poniżej szczytu Kasprowego Wierchu. Z Kasprowego roztaczają się wyjątkowe widoki na Wysokie Tatry i Tatry Zachodnie, a także Zakopane i pobliskie wioski. Punkt widokowy na Kasprowym pozwala zatrzymać się na chwilę i nacieszyć oko dziewiczą przyrodą.

Zimą kolejka wykorzystywana jest głównie przez narciarzy i snowboardzistów. W dwóch kotłach na zboczach Kasprowego działają wyciągi krzesełkowe i poprowadzone są trasy narciarskie o charakterze alpejskim, o długości blisko 14km. Spod szczytu Kasprowego można zjechać na nartach aż do Kuźnic.

Historia Kolei Linowej na Kasprowy Wierch

Budowę Kolei Linowej zainicjował ówczesny prezes Polskiego Związku Narciarskiego i Minister Komunikacji inż. Andrzej Bobkowski. Zlecenie na budowę wydało Centralne Biuro Studiów i Projektów PKP na zlecenie Ministerstwa Komunikacji w 1934 roku. Rok później zapadła decyzja o budowie. 24 lipca 1935 roku powołano kierownictwo budowy, które znajdowało się w Kuźnicach. Harmonogram prac przewidywał budowę kolei w ciągu 7 miesięcy. Na budowie pracę znalazło ok. 1000 osób zarówno z Podhala jak również z okolic Krakowa, Tarnowa czy Wileńszczyzny.

Budowa kolei wywołała żywą dyskusję społeczną. Protestowali przeciwko niej głównie działacze ochrony przyrody. Oprócz Państwowej Rady Ochrony Przyrody przeciwne budowie były też 94 towarzystwa i instytucje naukowe i turystyczne. W odpowiedzi na rozpoczęcie budowy kolei i równoczesnego łamania obowiązującego wtedy prawa do dymisji podała się cała ówczesna Państwowa Rada Ochrony Przyrody wraz z przewodniczącym Komitetu Ochrony Przyrody w Krakowie prof. Władysławem Szaferem. Dymisja ta nie została przyjęta i prace budowy Kolei Linowej na Kasprowy Wierch postępowały naprzód. Budowa kolei pociągnęła za sobą również kolejne inwestycje takie jak obserwatorium na Kasprowym Wierchu, tzw. ceprostradę znad Morskiego Oka na Szpiglasową Przełęcz czy hotel na Kalatówkach.

Aby sprawnie dostarczać materiały do budowy kolei zbudowano specjalną drogę na Myślenickie Turnie. Do Kuźnic materiały docierały samochodami a następnie wszystko przeładowywano na zaprzęgi konne. Te wwoziły materiały na Halę Gąsiennicową a stamtąd wszystko wnoszono ręcznie. Kolej linowa na Kasprowym Wierchu była inwestycją prestiżową i propagandową II Rzeczypospolitej Polskiej oraz prezentowała ówczesną nowatorską polską technikę i architekturę. Koszt budowy kolei wyniósł przeszło 3,5 mln zł. Prace budowlane zakończono 29 lutego 1936 roku a pierwsi pasażerowie wjechali na Kasprowy Wierch 15 marca 1936 roku. Czas budowy Kolei Linowej na Kasprowy Wierch wyniósł 227 dni.

W roku 1961 Kolej Linowa na Kasprowy Wierch została zmodernizowana poprzez wymianę wagoników na nowe. Ostatni kurs najstarszej w Europie kolei linowej przed gruntownym remontem odbył się 6 maja 2007 roku.

Kolej linowa współcześnie

Plany dalszej rozbudowy kolei i zwiększenia jej przepustowości w 2007 roku ponownie wywołały protesty naukowców, w tym przyrodników, ekologów i sprzeciw części społeczeństwa. Prace jednak wykonano i całą modernizację zakończono 15 grudnia 2007 roku. Oficjalnego otwarcia nowej kolei linowej po jej gruntownej przebudowie dokonał 18 stycznia 2008 prezydent RP Lech Kaczyński. Przez ponad 70 lat swojego istnienia kolej przewiozła ponad 38 milionów pasażerów.

Obecnie długość trasy wynosi 4252,81 metra. Kolej pokonuje 936 m różnicy poziomów przy średnim pochyleniu 22%, poruszając się po 6 podporach. Po modernizacji w 2007 roku wagonik przewozi jednorazowo do 60 osób i w zależności od pory roku dziennie może wywieźć ponad 3 tys. osób. Kolej jest okresowo wyłączana z eksploatacji w maju i listopadzie w celu wykonania przeglądów technicznych. Kolej nie funkcjonuje również podczas silnego wiatru, oblodzenia i temperatury poniżej −28 °C.

Podróż na szczyt Kasprowego Wierchu odbywa się przez Myślenickie Turnie, gdzie następuje przesiadka do drugiego wagonika. Odcinek trasy z Myślenickich Turni na Kasprowy jest bardziej stromy. Wagonik jedzie nad Doliną Suchą Kasprową i dobija do górnej stacji kolei, znajdującej się na wysokości 1959 m n.p.m., 26 metrów poniżej wierzchołka Kasprowego Wierchu. W budynku górnej stacji kolei na Kasprowym Wierchu znajdują się: restauracja, kiosk, warsztat narciarski, przechowalnia sprzętu i niewielki hotelik z 11 miejscami do przenocowania.

Sposoby zakupu Tourpassów i cennik

Bilety na Kolej na Kasprowy Wierch możecie zakupić na trzy sposoby: w kasie biletowej w Kuźnicach, w biletomatach rozlokowanych na terenie Zakopanego lub przez Internet. W tym rozdziale przedstawimy wszystkie trzy opcje zakupu biletów tzw. “Tourpassów”.

Co warto wiedzieć!

  • Wyjazd kolejką na Kasprowy Wierch trwa około 20 minut.
  • Odbywa się z jedną przesiadką na Myślenickich Turniach.
  • Przy zakupie Tourpassu góra-dół czas pobytu na Kasprowym Wierchu wynosi 1 godzinę 40 minut.
  • Ceny biletów różnią się w zależności czy jest to sezon niski czy wysoki.
  • Ceny biletów w sezonie wysokim w kasie w Kuźnicach są niższe niż w biletomatach czy na stronie internetowej. Jednak do kasy w Kuźnicach ustawia się ogromna kolejka.
Zakup Tourpassów w kasie biletowej w Kuźnicach

Kasa w Kuźniach sprzedaje wyłącznie Tourpassy na jazdy bieżące. W tej kasie nie można kupić Tourpassów na inny dzień lub późniejszą godzinę. W kasie biletowej w Kuźnicach możecie zakupić Tourpassy i Skipassy expressowe na najbliższą godzinę tego samego dnia.

Obowiązujące ceny Tourpassów:

Zakup Tourpassów w biletomatach

Tourpassy możecie również zakupić w biletomatach na terenie miasta Zakopane. Polecamy ten sposób zakupu gdyż kolejki do biletomatów są zawsze dużo mniejsze niż do kasy w Kuźnicach. Przy okazji podczas zakupu biletów w biletomatach wyświetlają się wszystkie dostępne terminy wjazdu na Kasprowy Wierch, co pozwala na dużą swobodę w planowaniu wycieczki. W biletomatach możecie zakupić Tourpassy z dwudniowym wyprzedzeniem na dowolną godzinę.

Poniżej zamieszczamy mapę z zaznaczonymi biletomatami na terenie Zakopanego, w których możecie dokonać zakupu Tourpassów:

Ceny biletów w biletomatach:

Zakup Tourpassów online

Tourpassy na Kasprowy Wierch możecie również zakupić online przez stronę internetową Polskich Kolei Linowych. Link do strony znajdziecie tutaj (link do sklepu online). Bilety online możecie kupić z dwudniowym wyprzedzeniem i dokonać rezerwacji na dowolną godzinę. Bilet online należy pobrać na telefon w formie pliku .pdf lub wydrukować.

Ceny biletów online zamieszczamy poniżej:

Zamieszczamy również krótki filmik, który wyjaśni wam jak skorzystać ze sklepu online.

Więcej szczegółów na temat zakupu biletów znajdziecie na stronie głównej Polskich Kolei Linowych dostępnej tutaj (link do strony PKL).

Jak wygląda podróż wagonikiem na Kasprowy Wierch

Podczas jednego z naszych wyjazdów do Zakopanego zdecydowaliśmy się na wjazd Koleją Linową na Kasprowy Wierch aby wyruszyć szlakiem na Czerwone Wierchy. Z samego rana ruszyliśmy do Kuźnic zaopatrzeni już w bilety zakupione online na pierwszy tego dnia wjazd na szczyt Kasprowego. Poniżej zamieszczamy mapę z zaznaczoną stacją Kolei Linowej w Kuźnicach. Do samych Kuźnic dojechaliśmy busem i jest to naszym zdaniem najlepszy środek komunikacji po Zakopanem w sezonie wakacyjnym.

Kiedy dotarliśmy na miejsce o 6:30 (pierwszy wjazd tego dnia realizowany był o godzinie 7:00) przy kasie biletowej zdążyła się już uformować dość spora kolejka. Jako że mieliśmy już zakupione bilety przez stronę internetową byliśmy uprawnieni do skorzystania z drugiego wejścia dla osób z zakupionymi biletami w przedsprzedaży.

Tuż przed godziną 7:00 pracownicy PKL otworzyli wejście i mogliśmy wejść do środka. W poczekalni przed drzwiami do wagoników utworzył się spory tłum. Po chwili również te drzwi zostały otworzone i mogliśmy wejść do wagonika. Nawet o tak wczesnej godzinie wagonik zapełnił się po brzegi. Jest w nim na szczęście na tyle przestronnie, że mogliśmy bez przeszkód podziwiać widoki za szybami.

Po chwili drzwi wagonika zamknęły się i równo o godzinie 7:00 ruszyliśmy w podróż do pierwszej stacji kolei czyli na Myślenickie Turnie. Wagonik szybko rozpędził się do pełnej prędkości czyli 8 m/s. i szybko zbliżaliśmy się do pierwszej podpory. Przy przejeżdżaniu przez podpory odczuwalne było leciutkie szarpnięcie a wagonik nieznacznie zwalniał, ale zaraz za nią znów przyspieszał a całym wagonikiem lekko bujało. Wraz z nabieraniem wysokości naszym oczom ukazywało się za to coraz piękniejsze widoki.

Po około 10 minutach w oddali dostrzegliśmy pierwszą stację kolejki. Wagonik zbliżał się do celu dość szybko i ani się obejrzeliśmy a wjechaliśmy na stację na Myślenickich Turniach. Drzwi otworzyły się i mogliśmy przejść do drugiego wagonika, który czekał już na nas w drugiej części stacji.

Dalszej części trasy z Myślenickich Turni na Kasprowy Wierch już wam nie pokażemy. Jeżeli wybierzecie się na przejażdżkę sami będziecie mogli to wszystko zobaczyć! Powiemy wam tylko że drugi odcinek jest o wiele ciekawszy i zapewnia zapierające dech w piersiach widoki. Po kolejnych 10 minutach jazdy ze stacji na Myślenickich Turniach dotarliśmy na szczyt Kasprowego Wierchu.

Z naszej strony gorąco polecamy wam wybrać się na przejażdżkę Polskimi Kolejami Linowymi. Widoki są przepiękne, sama przejazd zapewnia świetne i niezapomniane wrażenia. Jest to obowiązkowa atrakcja, z której warto skorzystać będąc w Zakopanem a zwłaszcza wtedy gdy np. planujecie wycieczkę na Czerwone Wierchy lub na Świnicę.


Chcecie być na bieżąco z naszymi artykułami? Zapraszamy was do polubienia naszej witryny na Facebooku. Jesteśmy również dostępni na Instagramie oraz Twitterze.

Jeżeli spodobał się wam nasz artykuł, zachęcamy was do komentowania i dzielenia się naszym artykułem z waszymi znajomymi.

Zapraszamy was również do naszej grupy na Facebooku, gdzie możecie dzielić się swoimi wrażeniami i zdjęciami z waszych górskich wypraw (link do grupy – kliknij).


One Comment

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany.